بررسی آثار نقاشی مدرن ایران با تاکید بر آثار پیشگامان هنر نوگرا(1320-1345)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر
- نویسنده شیما گلچین
- استاد راهنما آناهیتا مقبلی پریسا شاد قزوینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده : در یک بررسی کلی می توان گفت که از قرن هفدهم میلادی کلمه مدرن به شکل نه چندان مأنوسی در بین روشنفکران اروپایی رواج یافت و در اوایل قرن بیستم به اوج خود رسید.این جریان که در اروپا توسعه و وسعت چشمگیر پیدا کرد،بزرگتر از آن بود که در محدوده اروپا باقی بماند و به زودی از آن مرزها عبور کرده و وارد دیگر ممالک گردید.روشن است که برای رسیدن یک اندیشه و نگاه نو در سرزمین دیگر باید از داخل نیز نفوذ این جریان آماده شود. در ایران اولین جرقه های اندیشه نوگرایی در هنر بطور آشکار به دوران قاجار باز می گردد،گرچه ورود نقاشی غربی را می توان به سلطنت شاه عباس اول صفوی(قرن یازدهم هجری،مقارن با قرن هفدهم میلادی)نسبت داد. ایجاد جنبش نوگرایی هنر در ایران در ابتدا به نظر می رسد بر اساس ضرورتهایی مطابق با نیاز آن دوره از اجتماع ایران رخ داد .که پیشگامان هنر نوگرای ایران،توانستند پیوندهایی بین الگوهای سنتی و ریشه هنری این سرزمین با دوران معاصر برقرار کنند. گرایش های نقاشی ایرانی به صورت مضامین و نقوش و رعایت کاربست ویژگیها و کیفیات تجسمی در سالهای(1320 - 1345ه.ش) به صورت نوینی در آثار هنرمندان نوگرا پدیدار شد.در این راستا تلاش فراوان نمودند و توانستند به شیوه ای نوین همراه با خلاقیت در انعکاس عقاید هنرمندانه شان به دریافت ذهنی خود از واقعیت بیرونی بپردازند. هنرمندان نوگرای ایران به واسطه سنت های هنری پایدار و پیشین خود،بعد از ورود مدرنیسم و تحولات اساسی ناشی از آن،همچنان گرایش ها و هویت هنری خود را در شکل جدیدی،همگام با نقاشی معاصر ایران و جریان مدرنیسم شکل دادند که به عنوان نقاشی نوگرا در ایران شناخته می شود. بی ینال ها و مطبوعات و نمایشگاه ها در گسترش این جنبش هنریِ نوین بسیار مفید واقع گردیدند و جنبشی که با تأسیس هنرکده هنرهای زیبا شکل آکادمیک یافته بود روز به روز توسط هنرمندان پیشگام رنگ و بویی نوین و خلاق یافت و الگویی برای ادامه نسلهای آتی هنرمندان ایرانی گشت.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی بازنمایی فضای معماری سنتی در آثار نقاشی و معماری معاصر ایران، نمونه موردی: آثار نقاشی پرویز کلانتری و آثار معماری سید هادی میرمیران
نقاشی و معماری همیشه در کنار هم بوده اند و با ویژگی های انحصاری در مبانی و صور به دیگری کمک کرد هاند.گاهی نقاشی ایده اولیه معماری بوده و گاهی معماری موضوع نقاشی شده است. بنابراین درک فضایی از هر کدام، از زاویه دید هنرمند، به گونه ای مددرسان خلق فضا به شکلی متفاوت است.حلقه ای گمشده که در تنها عنصر غیر قابل حذف آن ها یعنی فضا مشترکند، فضایی که در نقاشی دو بعدی و سه بعدی، مجازی و در معماری عینی آف...
متن کاملبررسی عوامل موثر بر انتشار دیاکسیدکربن در ایران؛ با تاکید بر آثار بیانیه 21 ریو
هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین انتشار سرانهی گاز دی اکسید کربن به عنوان شاخصی از آلودگی محیط زیستی با نسبت ارزش افزوده بخش کشاورزی به صنعت، نسبت ارزش افزوده بخش خدمات به صنعت، تراکم جمعیت شهری و مصرف انرژی در ایران با تاکید بر آثار بیانیه 21 ریو طی دوره 1393-1357 است. بدین منظور با استفاده از مدل خود توضیح با وقفههای توزیعی (ARDL) روابط کوتاهمدت و بلندمدت بین متغیرهای مدل برآورد شد...
متن کاملتحلیل اجتماعی آثار کمالالملک در میدان نقاشی ایران
چکیده کمالالملک در طرد سنتهای کهن نقاشی ایران و تعریف معنای تازة نقاش و حرفة نقاشی از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این نوشتار، با بهرهگیری از مبانی نظری جامعهشناسی هنر بوردیو و روش ساختگرایی تکوینی او به تبیین زندگی و آثار کمالالملک پرداختهایم. در این زمینه، شکلگیری میدان تولید نقاشی در ایران و چگونگی ارتباط آن با میدان قدرت را مدنظر قراردادیم. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، در حوا...
متن کاملبررسی آثار سمت تقاضا و سمت عرضهای اندازة دولت: مطالعة موردی اقتصاد ایران (1345-1386)
مطالعات متعددی در اقتصاد ایران وجود دارد که به بررسی تأثیر اندازة دولت بر رشد اقتصادی پرداخته و به نتایج متفاوتی دست یافتهاند. برخی از این مطالعات به تأثیر مثبت و برخی دیگر به تأثیر منفی اندازة دولت بر رشد اقتصادی ایران اشاره میکنند. در کلیه این مطالعات تنها به تأثیر سمت تقاضا توجه شده و آثار سمت عرضهای آن مورد غفلت قرار گرفته است. هدف مطالعة حاضر پر کردن این شکاف بوده و به دنبال بررسی آثار ...
متن کاملبررسی چگونگی حضور ارزش های تصویری نقوش سنتی در آثار پیشگامان نقاشی نوگرای ایران
جنبش نوگرایی در نقاشی معاصر ایران به صورت یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی،همگام با تغییر و تحولات جهانی و تغییر در اوضاع سیاسی و جو فرهنگی حاکم برجامعه شکل گرفت. نقاشان ایرانی در مواجه با هنر مدرن وآشنایی با سبک ها و نگرشهای نو ، اسلوبها و شیوه های گوناگون را تجربه کردند و در این شرایط، گروهی از هنرمندان ایرانی در تلاش برای یافتن راهی بودند تا بتوانند به واسطه بهره گیری از گنجینه هنرهای تزیینی، عامیا...
بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی (مطالعه موردی: خرید آثار نقاشی معاصر ایران)
خرید آثار نقاشی، ناشی از درک زیباییشناختی است که به فرم، سبک و تکنیک اثر و نیز به دانش و فرهنگ بصری، بستگی دارد. زمانی که از فرهنگ و سرمایه فرهنگی سخن رانده میشود، مصرف فرهنگی مد نظر است که با توجه به نیازهای فرهنگی بهوجود میآید؛ به گفته پییر بوردیو، این نیازها محصول محیط و پرورش افرادند و با میزان آموزش و تحصیلات رابطه مستقیم داشته و برخلاف نیازهای اولیه -که غریزیاند- بهطور اکتسابی ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023